Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Läroplaner"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 5 av 5

Forskning och utveckling kategorier

Enfaktorsmodellen som förklaring till allt

2018-11-05
Magnus Henrekson har lanserat en förklaringsmodell till de sjunkande skolresultaten och den låga attraktionsgraden för läraryrket i Sverige, vilken går ut på att konstruktivismen i skolans styrdokument har gett upphov till en rad olika negativa effekter. Men frågan är om modellen bygger på sanning, skriver Frank Bach.
Forskning och utveckling kategorier

I skolans läroböcker står individen ensam mot samhällets problem

2018-04-16
Den psykiska ohälsan bland barn och unga ökar, liksom övervikt och fetma. Problemen beror nästan uteslutande på faktorer i samhället, inte den enskilda personen. Men i skolans läroböcker är ett budskap till eleverna särskilt framträdande: Du ska själv lösa dina problem med hjälp av yoga, massage och långsamma kolhydrater.

Har alla barn i grundskolan förutsättningar att klara nya läroplanens krav?

2018-02-02
Det finns elever i grundskolan som inte har kognitiva förutsättningar att klara de kunskapskrav läroplanen ställer, och detta måste beaktas i det svenska skolsystemet. Det nuvarande betygssystemet utan några individuella mål innebär en risk att negativt påverka elevers psykosociala utveckling och självkänsla, visar en ny studie.
1 4 5