Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Läromedel"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 5 av 14

Forskning och utveckling kategorier

"Why we can’t get ed-tech right without teachers"

2021-11-18
Teachers need a greater voice and choices when it comes to education technology, according to Melissa Collins, a second-grade teacher. In this commentary, Collins writes that the wasteful cycle of edtech tools going unused in classrooms or not living up to promises could be ended if teachers are included in discussions and decisions about digital…

Bristande transparens i digitala läromedel försvårar undervisningen

2021-10-20
Nya digitala läromedel i skolan utformade för att anpassa sig till varje elevs individuella kunskapsnivå skapar problem. Den inbyggda tekniken är inte tillräckligt transparent och riskerar att vägleda eleverna utan att lärarna känner sig delaktiga. Det visar en avhandling vid Göteborgs universitet.

Framtidens läromedel ska hjälpa lärare att utmana eleverna i klassrummet

2021-08-11
Mälardalens högskola har under många år bedrivit forskning som syftar till att förbättra svenska elevers kunskaper i matematik. Eftersom lärarens roll i klassrummet är avgörande för att höja kunskapsnivån hos eleverna har forskare tillsammans med lärare utformat ett testläromedel, Framtidens läromedel.
145614