Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Läromedel"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 11 av 14

Forskning och utveckling kategorier

Läroböcker uppmanar till lojalitet och varnar för civil olydnad

2019-03-25
Skolans demokratiuppdrag innebär att eleverna ska formas till goda samhällsmedborgare och samtidigt utbildas till att vara kritiska och ifrågasättande. Men läroböckerna varnar uttryckligen eleverna för civil olydnad, ifrågasättande och bristfälligt stöd för det svenska statsskicket, visar en avhandling vid Göteborgs universitet och Högskolan Väst.
Forskning och utveckling kategorier

Stereotyper lever kvar i läroböckerna

2018-07-25
Fortfarande kan man finna stereotyper som ”den tystlåtne finske mannen”. 650 år av gemensam historia kan skildras på helt olika sätt. Det är några av slutsatserna i pedagogikforskaren Lina Spjuts studier av svenska och finlandssvenska läroböcker under 150 år.
Forskning och utveckling kategorier

Flera utmaningar för öppenhet i medier och kommunikation

2018-06-11
Öppenhet är ett begrepp som är mer aktuellt än någonsin. Inom akademin talas det om öppen vetenskap, i skolan har öppna läromedel blivit centrala och på sociala medier delar människor med sig av sin sårbarhet genom hashtaggar som hänvisar till öppenhet. Det senaste numret av tidskriften Nordicom Information handlar om öppenhet i medier och kommunikation.
110111214