Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Lärarutbildning"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 5 av 21

Implications of the imposed and extensive use of online education in an early childhood education program

2022-03-16
This paper discusses the implications related to this transformation by asking the following research question: After being subjected to the imposed and extensive use of online education due to the pandemic, what implications can be found when we examine pre-service teachers’ digital competence and attitudes towards and use of digital technology?
Forskning och utveckling kategorier

"Till adjunkternas försvar"

2022-02-14
Det borde anses självklart att vi behöver adjunkter både på hel- och deltid i landets lärarutbildningar. Adjunkterna utgör ofta den för lärarstudenterna så viktiga länken mellan teori och praktik, och de har som regel en gedigen lärarerfarenhet. Adjunkterna behöver dock betydligt bättre arbetsvillkor än vad de har idag, skriver Nils Larsson.

Roboten Nao ska hjälpa eleverna lära sig matte

2021-11-30
De flesta lärare i grundskolan skulle säkert tacka ja till en extra hjälpande hand under lektionerna. I framtiden kanske vi kan få den hjälpen av sociala robotar. Vid lärarutbildningen i Vasa och Experience Lab pågår just nu forskningsprojektet SoRoMa där man vill studera interaktionen mellan elever och robotar för att bättre kunna förstå och stödja…
Forskning och utveckling kategorier

Sexrevolutionen: Så förändras undervisningen 2022

2021-10-27
Eleverna vill tala mer om sex, men lärarna tycker att det har ­blivit svårare. Särskilt när det gäller att tala om pornografi. Det visar ­befintlig forskning. Hösten 2022 förändras både läroplanen och l­ärarutbildningarna när det ­gäller sexualundervisning för att lärarna på ett bättre sätt ska kunna möta eleverna – och deras frågor.
Anna Norrström

Skolportens favorit: Praktiska frågor präglar samtal i lärarlagen

2021-10-26
Lärarlagssamtal i skolan utmärks ofta av praktiska frågor, konstaterar forskaren Anna Norrström, som pekar på vikten av att utveckla samtalen för att rymma även djupare professionella frågor. Nu har hennes avhandling valts till Skolportens favorit av lärarpanelen.
145621