Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Lärarutbildning"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 4 av 21

Forskning och utveckling kategorier

Per Båvner: Respons på “Vad skulle en ”de-akademisering” av lärarutbildningen innebära?”

2022-11-21
Anders Jönssons artikel om lärarutbildningen är ett välkommet initiativ där en diskussion kan inledas utan att hamna i politiskt käbbel utifrån låsta positioner. Det skriver Per Båvner, utredare på Lärarförbundet och tidigare anställd vid lärarutbildningarna på Stockholms och Karlstads universitet.
Forskning och utveckling kategorier

"Vad skulle en ”de-akademisering” av lärarutbildningen innebära?"

2022-11-14
I Tidöavtalet nämns vikten av mer “praktisk metodik” som något som ska fixa inte bara lärarutbildningarna utan i förlängningen skolan också. Anders Jönsson relaterar detta till återkommande resonemang om attlärarutbildningen blivit för akademisk och reflekterar här kring vad en “de-akademisering” av lärarutbildningen skulle betyda.
134521