Vad gör en lektor? Ingela Bursjöö lyfter fyra viktiga arbetsuppgifter: Utveckla ämnesundervisning, bidra till kompetensutveckling, delta i ämneslärarutbildning samt bidra till allmän skolutveckling. Hon uppmanar lärare att söka de forskarutbildningar för lärare som just nu finns att söka vid lärosäten runtom i landet.
Vill vi på allvar få fler intresserade av att bli lärare? I så fall måste vi ta itu med kundtänkande, lappa-och-lagapolitik, orimliga krav på individualisering och idén om att skolan ska lösa alla samhällets problem, skriver Maria Jarlsdotter, rektor Malmö latinskola.
Konstruktivismens dominans på lärarutbildningen måste brytas. Liksom det kompakta motståndet mot realismen. Vägen fram är att betona hur dessa både idériktningar kan samverka för en bättre undervisning.
Det sägs att “kunskapssynen” förstört svensk skola. Kan det vara så? Hur har det i så fall gått till? Det skriver Magnus Hultén, redaktör för Skola och samhälle.
Forskare från Örebro universitet ska nu tillsammans med åtta andra universitet och högskolor starta en nationell forskarskola med målet att stärka kvaliteten i lärarutbildning med inriktning mot idrott och hälsa.
Fem norska högskolor och universitet får statlig finansiering under 2018-2020 för att lyfta fram digitala kompetensen på grundlärarutbildningar. De ska också bidra till yrkesverksamma lärares kompetensutveckling. Totalt rör det sig om knappt nittio miljoner norska kronor.
The aim of the study was to examine how student teachers rated the importance of EF skills and EF-related skills involved in pupils’ learning and investigate whether there were any differences in rating between regular student teachers and special needs student educators.
Det finns ett stort behov av att effektivisera utbildningsträning av blivande lärare. Nu ska forskarna Marcus Samuelsson vid Högskolan Väst och Joakim Samuelsson vid Linköping universitet, med hjälp av medel från Vetenskapsrådet, ta reda på om virtuell praktik kan göra någon skillnad.
Vad är egentligen värdet av att producera forskning på engelska? Ska vi utveckla den pedagogiska verksamheten måste forskningen vara tillgänglig på svenska, anser Oleg Popov och Gunnar Sjöberg vid Umeå universitet.