Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Lärarutbildning"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 11 av 21

Forskning och utveckling kategorier

Högskolan Väst ger fler möjligheten att bli lärare samtidigt som de arbetar

2020-01-09
Arbetsintegrerad lärarutbildning är ett sätt att öka antalet sökande till lärarutbildningarna, och nu vill regeringen göra utbildningsformen tillgänglig i fler delar av landet. Högskolan Väst får 3 000 000 kronor för att bedriva och utveckla sin arbetsintegrerade lärarutbildning. Denna form ökar möjligheten att jobba och samtidigt studera till lärare.

"Jag kräver respekt från våra medier när det ska pratas om mitt yrke"

2019-12-10
Läraryrket är ett komplext och svårt yrke som tar många år av träning i klassrummet innan man blir riktigt bra. Ändå, när det ska talas om skola i media, verkar vem som helst kunna fungera som expert på just undervisning. Detta måste få ett slut, skriver Karin Berg, lärare i svenska och religion på Schillerska gymnasiet…

Ny forskningsantologi inom utbildningsvetenskap

2019-12-05
Varje år sedan 2005 har resultat från utbildningsvetenskaplig forskning sammanfattats inom ramen för Resultatdialog. Samtliga projekt har finansierats av Vetenskapsrådet. De 28 projekt som presenteras i Resultatdialog 2019 involverar runt 120 forskare från ett 20-tal lärosäten. Tillsammans visar de den stora spännvidden inom utbildningsvetenskap.

Ny tidskrift lyfter komplexa utmaningar i högre utbildning

2019-11-25
Nyligen lanserade Högskolan i Borås sin första pedagogiska tidskrift: Journal of Praxis in Higher Education (JPHE). Tidskriften tar upp frågor som behandlar nya utmaningar i högre utbildning, för samhälle och nytta, men också för lärarutbildning och lärarprofession ur ett nationellt och internationellt perspektiv.
110111221