Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Lärarutbildning"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1 av 22

Forskning och utveckling kategorier

Corrado Matta: Kognitionsvetenskapens och evidensbaseringens förespråkare borde oroa sig för lärarutbildningsutredningens konsekvenser

30 januari
Varken evidensbasering eller kognitionsvetenskap kan reduceras till metodmanualer. Förespråkare av evidensbaserad skolpraktik och en kognitionsvetenskapligt grundad lärarprofession bör därför vara djupt oroliga över det som föreslås i lärarutbildningsutredningen. Det skriver Corrado Matta.
Forskning och utveckling kategorier

Ett nationellt ULF-avtal har tecknats – en seger för utbildning på vetenskaplig grund 

13 januari
Den nationella verksamheten ULF – Utbildning Lärande Forskning – övergår i reguljär verksamhet efter att under åtta års tid ha byggts upp av ett stort antal verksamma forskare, lärare och skolledare på lärosäten och hos skolhuvudmän. Genom detta avtal tar parterna SUHF och Ifous ett gemensamt ansvar för att utveckla och förbättra skola och lärarutbildning.
Forskning och utveckling kategorier

Semiotik som verktyg för bildanalys för bildlärare och bildlärarstudenter

10 januari
I artikeln tittar vi på en bilderbok och fokuserar på hur illustratören har byggt upp sina illustrationer genom olika visuella symboler och tecken. Genom att undersöka bilderna i boken ger vi exempel på hur bildlärare och bildlärarstudenter framgent kan hjälpa elever att utveckla mer analytiska färdigheter och kritiskt tänkande i sin bildundervisning.

Midtveis i utdanningsløpet - barnehagelærerstudenters erfaringer med sammenheng og profesjonsinnretting

2024-12-19
I denne studien undersøker vi studenters erfaringer med sammenheng og profesjonsinnretning i barnehagelærerutdanningen ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN). Siden de nasjonale retningslinjene for utdanningen ble innført i 2012, er det ved USN gjort endringer underveis i organisering og sammensetning av fag og kunnskapsområder i bachelorprogrammet.
Forskning och utveckling kategorier

Stöttning i flerpartssamtal under förskollärarutbildning

2024-12-19
Relationen mellan universitetsförlagd och verksamhetsförlagd utbildning har ofta lyfts som ett problem i olika former av lärarutbildning. En svårighet som identifierats är för studenterna att relatera forskningsbaserad kunskap till verksamhetsutövande. Denna relation studeras här i förskollärarutbildning genom att analysera hur studenterna stöttas i att gradvis ta över denna kunskap i flerpartssamtal vid praxisseminarier och examinationer…

Praksisstudiets flerstemmighet: relasjoners betydning i profesjonskvalifisering

2024-12-19
Praksisstudiet kan, sammen med undervisning på campus, bidra til studenters profesjonskvalifisering til barnehagelæreryrket. Denne artikkelen utforsker hvordan studenter erfarer og beskriver praksisstudiet, som del av egen profesjonskvalifisering, med utgangspunkt i en forståelse om at studenters profesjonskvalifisering utvikles i sosial samhandling mellom mennesker.

Helheter i de finländska styrdokumenten för småbarnspedagogik – huvudsak och huvudbry för lärarutbildningen

2024-12-19
Studiens syfte är att analysera textsekvenser som innehåller formuleringar med helhet i de tre finländska småbarnspedagogiska styrdokumenten. Dessutom diskuterar vi hur utbildningen av lärare inom småbarnspedagogik kan tydliggöra dessa helheter för studenterna. 
1 2 22