Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Lärarstudent"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1 av 8

Forskning och utveckling kategorier

Corrado Matta: Kognitionsvetenskapens och evidensbaseringens förespråkare borde oroa sig för lärarutbildningsutredningens konsekvenser

30 januari
Varken evidensbasering eller kognitionsvetenskap kan reduceras till metodmanualer. Förespråkare av evidensbaserad skolpraktik och en kognitionsvetenskapligt grundad lärarprofession bör därför vara djupt oroliga över det som föreslås i lärarutbildningsutredningen. Det skriver Corrado Matta, lektor.
Forskning och utveckling kategorier

Semiotik som verktyg för bildanalys för bildlärare och bildlärarstudenter

10 januari
I artikeln tittar vi på en bilderbok och fokuserar på hur illustratören har byggt upp sina illustrationer genom olika visuella symboler och tecken. Genom att undersöka bilderna i boken ger vi exempel på hur bildlärare och bildlärarstudenter framgent kan hjälpa elever att utveckla mer analytiska färdigheter och kritiskt tänkande i sin bildundervisning.
Forskning och utveckling kategorier

Professionell självförståelse och personligt värdesystem: förskollärarstudenters konstruktioner av en yrkesidentitet

2024-12-19
Syftet är att fördjupa kunskapen om förskollärarstudenters konstruktioner av en blivande yrkesidentitet i reflektionstexter och vilka dilemman som framträder i relation till en förändrad utbildningskontext för förskola. 40 reflektionstexter har analyserats utifrån lärares tolkande referensram.
Forskning och utveckling kategorier

Is spirituality in ECEC a valued component or pushed aside? A discourse analysis

2024-10-29
The study investigates some of the influential discourses within the contemporary early childhood education and care (ECEC) sector regarding spirituality of young children. We ask: what discourses regarding spirituality in professional publications streams have been evident during the past seven years? And what may be the impact of these discourses on practice in the early…
Forskning och utveckling kategorier

A review of Australian early childhood teacher education. Is physical development missing?

2024-10-29
The aim of this study was to investigate the subject offerings of early childhood degrees from Australian universities and to narratively analyze the content of subject descriptions and subject overviews related to physical development.
Forskning och utveckling kategorier

Re-imagining a decolonised, anti-racist curriculum within initial teacher education in a Welsh university

2024-10-29
This paper addresses how a process of decolonising an initial teacher education (ITE) curriculum, and decolonising our minds, can help academics and teacher educators to think differently about engaging with anti-racist practice and professional learning within their own institutions.

”Jag ville testa på att plugga på universitetet… och så ville jag få jobba med barn”

2024-09-30
This study examines 11 students enrolled in a teacher program specializing in school-age educare (grundlärare i fritidshem). School-age educare students exhibit a notable gender balance and many come from low-level educational and/or migrant backgrounds, leading to an exploration into the (re)production of class and gender dynamics.
1 2 8