Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Lärarprofessionen"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 7 av 61

“We are peasants”: Exploring Place, Identity and the Political Role of Educators With the Zapatistas of Mexico and Norwegian Early Childhood Educators

9 januari
This article explores the significance of peasant culture for sustainability education, the political engagement of the educator with sustainability and the understanding of herself as a political agent of change. 

Utbildning borde spela roll – om förskollärares uppdrag att leda

9 januari
En del av svenska förskollärares uppdrag innebär sedan år 2018 att leda arbetslagets gemensamma arbete i förskolan. Ur ett historiskt perspektiv har den svenska förskolan karaktäriserats av en demokratisk och platt organisationsstruktur, där förskollärare och barnskötare delat ansvaret lika inom arbetslaget. Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskollärares föreställningar om sitt ledarskapsuppdrag…

Josefin Nilssons avhandling: ”Vi ser om dom flyter typ”

2023-12-21
Ämnet för Josefin Nilssons avhandling är högaktuellt idag. I avhandlingen får man en djupare förståelse för den komplexitet som präglar kompetensutveckling och lärares didaktiska förändringsprocesser, inte minst i relation till arbetet att stärka likvärdigheten för nyanlända elever.
Forskning och utveckling kategorier

Hur kan vi utveckla forskning i samverkan mellan forskare och yrkesverksamma?

2023-11-08
Sedan 2019 har skolförvaltningarna i Malmö stad tillsammans med Malmö universitet arbetat för att bygga upp en forskningsmiljö i samverkan mellan kommunen och lärosätet. Nyligen träffades forskare som arbetat med projekt inom forskningsmiljön tillsammans med andra intresserade för att utbyta erfarenheter kring praktiknära forskning och diskutera hur forskningssamverkan kan utvecklas.
167861