Två lärare fick i uppdrag att lista arbetsuppgifter som de själva kategoriserar som ”kontroll uppifrån”. Resultatet visar hur bristen på tillit splittrar lärarnas dagar.
Finland har fått en ny läroplan som betonar elevdelaktighet och kritiskt tänkande. Men det undergräver inte de finländska lärarnas relativt sett höga status, auktoritet och professionella frihet, anser forskaren Torbjörn Sandén.
People are wired to notice the negative, which is why disruptive students can take up all the energy in a class. Patricia Jennings shares how teachers can better see the positive interactions that are also happening.
Sjukskrivningstalen inom den gemensamma välfärdssektorn är höga. En förbättring av arbetsmiljön för såväl lärare som sjuksköterskor måste ske nu. Åsa Plesner efterlyser ett initiativ från lärarkåren.
This report, developed in collaboration with the British Academy, assesses the current state of educational research and sets out an ambitious vision for the future. The report assesses the current state of educational research about formal education in schools and colleges up to the age of 18 in the UK and its roles within the…
I en ny rapport från the Royal Society och the British Academy analyseras användningen av utbildningsvetenskaplig forskning och samverkan mellan de olika aktörerna i utbildningens ”ekosystem” i Storbritannien. Karin Hermansson, FoU-ansvarig på Ifous, sammanfattar slutsatserna och kommenterar rapporten. (pdf)
Encells Ingela Bergmo Prvulovic har, tillsammans med Åsa Hirsch från Göteborgs universitet, tittat på vad som driver lärare till nästa steg i karriären.
This longitudinal study aims to create in-depth knowledge about the phenomena of middle-leadership and career in school by identifying (1) driving forces for seeking and maintaining middle-leading positions, (2) opportunities and difficulties in maintaining the middle-leading role over time, and (3) underlying thoughts of career disclosed in the respondents’ expressions. (pdf)