Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Lärarprofessionen"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 56 av 61

Forskning och utveckling kategorier

"Lärarnas status kan höjas om vi lär av forskningen"

2018-09-05
Det räcker inte med högre löner för att höja läraryrkets status. Den kunskapsrelativism som präglar den svenska skolan är förödande för lärarens auktoritet och legitimitet att sätta betyg. Samtidigt har läraryrket omdefinierats från att vara ett intellektuellt och kulturellt yrke, till att bli ett socialt arbete, skriver Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi.
Forskning och utveckling kategorier

How do high-performing countries prepare and support teachers?

2018-08-14
High-performing countries, including Finland, Singapore and China, and some Canadian provinces take a variety of steps to recruit and retain high-quality teachers, according to Linda Darling-Hammond, executive director of the Learning Policy Institute. At a recent conference, she discussed several successful teacher preparation programs, including one in China that has set up teaching competitions.
Forskning och utveckling kategorier

Isak Skogstad: En genomgripande reform av landets lärarutbildningar krävs

2018-06-11
Dagens lärarutbildningar baseras i allt för låg grad på modern vetenskap om hur människor lär, samtidigt som det i hög utsträckning saknas utbildning i praktisk undervisningsmetodik. Detta gör nya lärare dåligt rustade för sitt jobb. Situationen kräver en genomgripande reform av landets lärarutbildningar, menar skoldebattören och läraren Isak Skogstad.
155565761