A new report released this week by the Policy Exchange think tank found that two thirds of teachers are currently, or have previously, considered quitting the profession due to poor pupil behaviour.
De flesta lärare upplever dagligen hur relationen med eleverna är viktig för att nå goda resultat. Men forskningen visar att de inte alltid är lika bra på att navigera den relationen i praktiken. Med boken ”Lärares relationskompetens” vill pedagogen och forskaren Jonas Aspelin visa hur den kompetensen kan förstås och utvecklas.
Den amerikanska ekonomiprofessorn Eric Hanushek är respekterad världen över för sin forskning. Och han skräder inte orden om lärarkvalitetens betydelse för elevernas resultat.
Hur beskriver förskollärare de utmaningar de möter i sitt dagliga arbete när de försöker att uppfylla läroplanens villkor? Det är en av frågorna som Jonas Stier och Margareta Sandström utforskat i sin artikel om lärarstrategierna i mångkulturella förskolor i Sverige.
Speciallärrarens roll i skolan kan skifta stort, från uppdrag i elevhälsoteamet till kvalificerad samtalspartner och skolutveckling. En viktig profession som inte får glömmas bort, skriver specialpedagogen Monica Mattsson.
Två lärare fick i uppdrag att lista arbetsuppgifter som de själva kategoriserar som ”kontroll uppifrån”. Resultatet visar hur bristen på tillit splittrar lärarnas dagar.