Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Lärarprofessionen"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 47 av 61

The Impact of Perceived Teacher Support on Anti-Immigrant Attitudes from Early to Late Adolescence

2019-06-04
Marta Miklikowskas studie visar att ungdomars sociala tillit ökar när de upplever att lärare är mer stödjande. Ökad social tillit leder till en minskning av negativa attityder mot invandrare.
Forskning och utveckling kategorier

Michael Walls och Jan Nilsson: Skolutveckling urholkar lärares autonomi

2019-05-24
Effektivisering, kvalitetssäkring och evidens kan låta bra, men Michael Walls och Jan Nilsson menar att dessa delar av vad som ofta kallas New Public Management i själva verket urholkar både lärarnas professionella autonomi och i förlängningen själva demokratin. De hävdar att vi vet för lite om konsekvenserna av olika skolutvecklingstrender, inte minst vad det innebär…

ULF-projektet – ett regeringsuppdrag för att öka forskningssamarbetet mellan akademi och skola

2019-05-17
Med siktet inställt på en stärkt vetenskaplig grund för lärarprofessionen deltar Stockholms universitet i regeringsuppdraget ULF. Vägen dit går genom samverkan mellan forskare, lärare och skolhuvudmän och plattformen Stockholm Teaching & Learning Studies (STLS).
Forskning och utveckling kategorier

En skola för alla : Konflikthantering

2019-05-09
Att förebygga konflikter är viktigt anser både läraren Katarina och hennes före detta elev Emil. De talar om vikten av lärarens inställning, om det positiva med fasta placeringar och regler - och tydlighet kring vilka regler som egentligen är viktiga. Vi får också ta del av en metod för att sortera elevens handlingar: låt gå,…
146474861