Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Lärarprofessionen"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 46 av 59

Motstridiga styrprinciper påverkar lärararbetet

2019-05-09
Diskussionen om vad lärare gör och inte gör missar ofta betydelsen av förutsättningarna för lärares arbete, visar en ny avhandling. " Det handlar om att skolan har blivit konkurrensutsatt, elever och föräldrar har ibland kommit att betraktas som kunder och synen på lärares arbete har förändrats", säger forskaren Katarina Samuelsson.
Forskning och utveckling kategorier

Majoriteten gör sin lektionsplanering utanför arbetstid

2019-05-03
Lärare har inte tid för planering, efterarbete eller formativ undervisning enligt en enkät från Karlstads universitet. Vissa av problemen kan ses i alla typer av skolor oavsett vilka stadier det rör sig om. "Planeringen och efterarbetet är skolans kärnverksamhet vid sidan av själva undervisningen", säger Kenneth Nordgren, professor i samhällsvetenskapernas didaktik på Karlstad Universitet.
145464759