Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Lärarprofessionen"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 39 av 61

Forskning och utveckling kategorier

Avlastning av lärare? Ett projekt om lärare, lärarassistenter och förhandlingar om professionella gränser

2020-01-13
Projektet ska studera de initiativ som tas i svenska skolor för att avlasta lärare med hjälp av lärarassistenter. Vi vill undersöka hur lärararbetet delas upp, hur professionella gränser förhandlas och förskjuts, samt om avlastningseffekterna uppnås. Vi vill också pröva att se hur en modell för reell avlastning av svenska lärare skulle kunna se ut.
Forskning och utveckling kategorier

Why a great teacher is not enough

2020-01-09
When schools have clearly defined "good" and "bad" teachers, more harm is done than good. Joshua Ray, NBCT, has ideas for how to combat this issue and make sure all teachers and students benefit. "Great teaching is not an individual accomplishment, but a collective experience that every teacher and student deserves," Ray writes in this blog…
Forskning och utveckling kategorier

Mattias Björklund & Martin Nyman: Skola handlar inte enbart om mätbara kunskaper

2019-12-16
Risken med att enögt vägledas av kunskapsmätningar, är att vi monterar ner det som svensk skola står för – en bildning som främjar både individens frihet och ett fritt, demokratiskt och tillåtande samhälle. Men vem tar ansvar för detta, undrar lärarna Mattias Björklund och Martin Nyman.

"Jag kräver respekt från våra medier när det ska pratas om mitt yrke"

2019-12-10
Läraryrket är ett komplext och svårt yrke som tar många år av träning i klassrummet innan man blir riktigt bra. Ändå, när det ska talas om skola i media, verkar vem som helst kunna fungera som expert på just undervisning. Detta måste få ett slut, skriver Karin Berg, lärare i svenska och religion på Schillerska gymnasiet…
Forskning och utveckling kategorier

29 lärare: Här är vår önskelista för samtalet om skolan

2019-12-05
Istället för ett initierat samtal om skolan, baserat på kunskap, pågår en märklig debatt om “icke-frågor” på landets ledar- och debattsidor, där de som faktiskt jobbar med utbildning har svårt att känna igen sig i beskrivningen av skolan. Här ges en önskelista på hur samtalet om skolan borde föras, undertecknad av 29 lärare.
138394061