Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Lärarprofessionen"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 33 av 59

Vem vill styra den svenska skolan?

2020-05-27
David Ryffé är verksam som lärare och forskare vid juridiska institutionen, Göteborgs universitet. Under hösten 2019 disputerade han på avhandlingen ”Omöjligt uppdrag” om styrningen av den svenska skolan och de normkollisioner som uppstår när olika värden och ideologier trängs i lagstiftningen.
Forskning och utveckling kategorier

John Hattie: Det nära sambandet mellan feedback och formativ utvärdering

2020-05-18
Om utbildningsvetenskapliga begrepp hamnar i facket populära trender, så kan det lätt leda till att förenklade och generella recept för klassrummet proklameras och införs, något som inte gagnar vare sig elever eller lärare. Det menar professor John Hattie, verksam vid University of Melbourne.

Lärare tar ansvar själva för sin professionsutveckling på sociala medier

2020-05-07
Sociala medier erbjuder nya möjligheter för lärare att dela erfarenheter och diskutera frågor som rör deras professionella arbete med kollegor i hela landet. Viktigt för lärares deltagande i grupper i sociala medier är kontinuitet, tillgänglighet och möjlighet att själv kunna styra innehållet.
Forskning och utveckling kategorier

Ring lärarcoachen : Föräldrar, relationer och slagsmål

2020-05-06
Hur gör man som lärare när föräldrar reser krav på polisanmälan av en elev i klassen, efter ett slagsmål? Eller när en förälder blir riktigt arg på läraren? Ja, det undrar klassläraren Clara som försöker svara tydligt, sakligt och formellt. Skolan åtgärdar så gott det går, men föräldrarna är ändå inte nöjda. Kan Clara göra…
132333459