Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Lärarprofessionen"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 32 av 61

Forskning och utveckling kategorier

Using a portfolio to document remote teaching experience

2020-10-22
Chronicling the school year in an online portfolio is a solo form of professional development for educators to track accomplishments and it allows for later reflection. Education consultant Monica Burns recommends that educators spend just a few minutes each week to document activities and resources used in class, photos taken and a few sentences of…
Forskning och utveckling kategorier

Didaktik – ett huvudområde för lärarutbildning

2020-10-16
Didaktik är ett för lärare centralt praktik-teoretiskt kunskapsområde. Området har en lång historia inom akademin, men har aldrig slagit igenom vare sig inom akademin eller i skolan. Det är dags att ändra på det – gör didaktik till huvudområde inom lärarutbildning, menar Jesper Sjöström, lärarutbildare, docent och biträdande professor i utbildningsvetenskap.
Forskning och utveckling kategorier

”Se på läraryrket som ett designyrke!”

2020-10-13
Digitaliseringen av skolan och nya krav på bland annat mediekunskap, entreprenörskap och problembaserad undervisning, skapar utmaningar kring hur lärande organiseras och genomförs. I en ny avhandling från Högskolan Väst beskrivs hur lärare kan kompetensutvecklas med hjälp av att se på läraryrket som ett designyrke och använda beprövade modeller för idégenerering, som används i designyrken.
131323361