Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Lärarprofessionen"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 26 av 59

Forskning och utveckling kategorier

Lärarlagsmöten handlar mest om praktiska frågor

2021-04-14
Lärarlagsmöten tenderar att vara fragmentariska, handla om praktiska åtaganden och präglas av ett informellt språkbruk. Samtidigt saknas i stort ett professionellt språk som skulle möjliggöra samtal om komplexa frågor av betydelse för läraryrket och undervisning. Det framkommer i en ny avhandling som har analyserat samtal mellan lärare.
Forskning och utveckling kategorier

Kampen för legitimation gav ny utbildningspolitik

2021-04-12
Charlotte Baltzer är verksam inom rektorsutbildningen vid Uppsala universitet. Hon har en bakgrund som undervisningsråd vid Skolverket samt som lärare och rektor inom gymnasiet och grundskolan. Hösten 2020 disputerade hon med avhandlingen Lärarlegitimation som facklig professionsstrategi - en analys av den svenska legitimationsreformen som argument för lärares (re)professionalisering.

Most states fail to measure teachers’ knowledge of the ‘science of reading,’ report says

2021-03-26
For many elementary school teachers, teaching students how to read is a central part of the job. But the majority of states don’t evaluate whether prospective teachers have the knowledge they’ll need to teach reading effectively before granting them certification, according to a new analysis from the National Council on Teacher Quality.
125262759