Lärares muntliga berättande i klassrummet kan väcka elevernas intresse, ge nya perspektiv på ämnesinnehållet och stärka relationen mellan lärare och elever. Det visar en avhandling från Göteborgs universitet.
Hur kan det kollegiala samtalet på fritidshem skapa lärande och mening för arbetslaget? Och i förlängningen leda till en ökad kvalitet? Detta är fokus i en ny avhandling från Högskolan Väst.
Studies show that all generations wish their leadership took more notice of them and their accomplishments — which often means leaders need to get good at recognizing the hidden talent on their team. Retention often boils down to a few key leadership strength.
Apps that implement artificial intelligence can help teachers work more efficiently, such as apps to monitor plagiarism and those that aid in classroom management. Teachers can also use AI-driven apps for grading and to offer extra support to students.
Vad innebär det att förstå, värdera och använda forskningsresultat? Och hur kan vetenskaplig grund förstås? Det, och lärares och förskollärares erfarenheter av att använda sig av forskning, skriver vi om i rapporten Erfarenheter av att använda forskning för undervisning – tillvägagångssätt, möjligheter och utmaningar.
De viktigste faktorene er arbeidsmiljø, støtte fra ledelse, godt kollegaskap og opplevelse av mestring og glede. Det viser en systematisk kunnskapsoversikt om hvordan man kan rekruttere lærere til skole og barnehage og deretter holde på dem. (pdf)
De viktigste faktorene er arbeidsmiljø, støtte fra ledelse, godt kollegaskap og opplevelse av mestring og glede. Det viser en systematisk kunnskapsoversikt om hvordan man kan rekruttere lærere til skole og barnehage og deretter holde på dem.
Pandemin gjorde att väldigt mycket undervisning flyttades från fysiska lärosalar till digitala forum. Ny forskning visar hur det digitala formatet gör det svårt för lärare att använda hela sin person, med kropp, röst och ögonkontakt.