Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Lärarprofessionen"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 12 av 61

”Hun er jo mit barn, men det er deres sted” – Forældre og pædagogers grænsesøgning i hverdagens samarbejde

2023-03-30
I denne artikel viser vi, hvordan det daglige samarbejde mellem pædagogisk personale og forældre præges af stigende institutionalisering af forældreansvar, og af at arbejdsdelingen mellem daginstitution og familie ændrer sig.
Forskning och utveckling kategorier

"Lärarnas utvecklingsarbete är motorn i forskningen"

2023-03-08
Forskning hjälper oss dra nytta av kunskaperna som lärare utvecklar i sin undervisning, så vi kan förstå hur arbetssätt och metoder fungerar i olika kontexter. "Lärarnas jobb med att utveckla undervisningen är motorn i forskningen", säger Camilla Björklund, professor i pedagogik och vetenskaplig ledare för Göteborgs Stads utbildningsområde
Skolportens krönikör Karin Berg

Krönika av Karin Berg: Frågan om en kulturkanon är felställd

2023-03-07
Gör bemannade skolbibliotek obligatoriska, återinför litteraturhistoria som ämne och uppgradera svensklärarutbildningen – så ska politikerna nog få se att både den litterära bildningen och vår kulturkanon skapas och etableras helt organiskt. Det skriver Skolportens krönikör Karin Berg.

Teachers’ action research as a case of social learning: exploring learning in between research and school practice

2023-03-01
In this article, we aim to deepen the knowledge on teachers’ action research as social learning in collaboration with a research-based PD leader. In this study, we follow two teachers conducting action research in a Swedish upper secondary school, in collaboration with a professional development (PD) leader who is also a doctoral student.
111121361