Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Lärarpanelens favorit"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1 av 5

Avhandling om lärares lärande prisas

7 januari
Peter Johannesson, gymnasielärare och forskare vid Göteborgs universitet, har fått sin avhandling utsedd till Lärarpanelens favorit. Hans forskning betonar vikten av att lärare får vara med att bestämma innehållet i sin kompetensutveckling för att göra lärandet meningsfullt.

Lärarpanelens favorit: Komplexa processer i lärares lärande

2024-12-18
Om lärares lärande ska upplevas meningsfullt är det viktigt att de själva får vara med och fatta beslut om kompetensutvecklingens innehåll. Då kan de utgå från verkliga problem som de upplever i undervisningen, konstaterar Peter Johannesson, vars avhandling har blivit utsedd till Lärarpanelens favorit.

Komplexa processer i lärares lärande

2024-12-17
Det är viktigt att lärare själva får vara med och fatta beslut om kompetensutvecklingens innehåll. Då kan lärarna utgå från verkliga problem som de upplever i undervisningen. Det visar Peter Johannessons avhandling, som nu har valts till Lärarpanelens favorit.

Lärarpanelens favorit: Fakta och tradition präglar NO-lärarens roll

2024-11-07
En faktaspäckad kursplan, i kombination med en stark akademisk tradition, uppmuntrar NO-lärare att anta rollen som ”uppslagsverk”. Det finns knappt plats för en mer utforskande undervisning, konstaterar Lina Varg, vars avhandling nu har valts till Lärarpanelens favorit.

Avhandling om elevers strategier för att hjälpa varandra utsedd till Lärarpanelens favorit

2024-04-11
Elever utvecklar olika informella strategier för att hjälpa varandra med skoluppgifter utan lärarnas vetskap. Utöver att betygen inte blir rättvisa innebär det också att elever inte får det stöd de behöver. Det visar Charlotta Rönns forskning i vilken hon har följt en klass från årskurs 8 till och med årskurs 9. Hennes avhandlingen har nyligen valts till…

Elevers strategier för att hjälpa varandra

2024-04-09
Elever utvecklar olika informella strategier för att hjälpa varandra med skoluppgifter utan lärarnas vetskap. Eftersom eleverna samarbetar blir det svårt för lärarna att sätta korrekta betyg, visar Charlotta Rönns avhandling, som nu har valts till Lärarpanelens favorit.
1 2 5