Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Kunskapsmätningar"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 2 av 4

Självständigt lärande ger sämre läranderesultat

2020-12-08
Självständigt och individuellt lärande är inte rätt väg att gå för den finländska skolan. Självstyrt lärande ger nämligen sämre läranderesultat. Inte heller de digitala lärmiljöerna är någon frälsning. Det slår Aino Saarinen fast i sin pinfärska doktorsavhandling. Tidningen Läraren har träffat forskaren som ruskade om det finska skolsamfundet innan avhandlingens ens var klar.
Forskning och utveckling kategorier

Hur hittar man rätt svårighetsgrad för kunskapstest?

2020-02-21
Högskoleprovet, PISA-testerna, och flera andra prov används för att mäta individers kunskap. Testerna speglas i media och ligger till grund för politiska beslut. Innan uppgifterna används i ett verkligt kunskapstest utprövas de. Men hur ska en sådan utprövning designas optimalt? I ett forskningsprojekt vid Stockholms universitet samarbetar flera forskare med nya metoder för att utpröva…
Forskning och utveckling kategorier

Mattias Björklund & Martin Nyman: Skola handlar inte enbart om mätbara kunskaper

2019-12-16
Risken med att enögt vägledas av kunskapsmätningar, är att vi monterar ner det som svensk skola står för – en bildning som främjar både individens frihet och ett fritt, demokratiskt och tillåtande samhälle. Men vem tar ansvar för detta, undrar lärarna Mattias Björklund och Martin Nyman.