En stor andel pojkar och flickor i mellanstadiet har blivit utsatta för sexuella trakasserier av jämnåriga, och när barnen var yngre uppvisade de fler emotionella problem än när de var något äldre. Det visar en avhandling från Göteborgs universitet.
Mobbning och trakasserier bland mellanstadiebarn har ökat under de senaste åren – framförallt riktat mot flickor. Enligt ny forskning från Högskolan i Gävle beror det på ökade klyftor mellan könen och barnens aktivitet på internet.
Denna rapport är en sammanställning av en studie med syftet att få en ökad förståelse för varför förhållandevis många flickor på mellanstadiet i en viss kommun upplever sig mer utsatta för mobbning än pojkar (pdf).
När barn delar upp sig i grupperingar med pojkar och flickor för sig ökar problemen med grovt språk och mobbning, visar en ny studie. "Klimatet blev sämre bland både pojkar och flickor. En förklaring är att machokulturen förstärks", säger Silvia Edling, professor i didaktik vid Högskolan i Gävle.
Hotfulla mejl från vårdnadshavare, smygfilmning i klassrummet och exponering i sociala medier. Det är några av de digitala trakasserier som drabbar lärare och rektorer, visar ny forskning från Malmö universitet.
Skolan behöver prata om digitala sexuella trakasserier bland eleverna – innan någon har drabbats. Det menar Kristina Hunehäll Berndtsson som har skrivit en avhandling i ämnet. ”Det känns konstigt att berätta att man fått ’dickpics’ om man tror att de vuxna inte ens vet vad det är.”
Forskare vid Malmö universitet har tagit fram en verktygslåda som ska hjälpa skolor att hantera digitala aggressioner mot personal i sociala medier och på mejl.
Killar och tjejer på högstadiet gör det i lika stor utsträckning, men tjejer har mer negativa erfarenheter. De känner större press att dela bilder av sig själva och blir oftare "skammade", visar forskning.
Hur kan skolan lyckas i arbetet mot mobbning? I den här kunskapsöversikten har forskare sammanställt de viktigaste gemensamma nämnarna för vad som faktiskt fungerar. (pdf)
Et stort forskningsprojekt skal undersøge omfanget af digital chikane, som rammer ansatte på skoleren. Arbejdsmedicinske forskere efterspørger skoler, der ønsker at dele deres erfaringer.