Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Integration"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 3 av 4

Do parents really want school integration?

2020-01-30
Do parents really want school integration? The short answer is yes. Our research suggests that the vast majority of parents across political affiliation, race, class, and geographic region strongly favor schools that are racially and economically integrated. But unfortunately, this doesn’t translate into action. In districts where parents actually have a choice, schools tend to…
Forskning och utveckling kategorier

Do parents really want school integration?

2020-01-30
According to new research published today, a large majority of parents across race, class, geographic region, and political affiliation favor substantially racially and economically integrated schools, and that support appears to have increased since President Trump was elected. But research also indicates that when parents have more control over where to send their children to…

Den flerspråkiga matematikklassen – en möjlig integrationsarena

2019-12-02
Allt fler elever talar flera språk och har inte ett specifikt modersmål. Vad händer i ett matematikklassrum när svenska, tvåspråkiga och flerspråkiga elever ska förhålla sig till varandra och lära sig matte? Hur uppstår spänningar, hjälpsamhet och konkurrensförhållanden när eleverna möts i skolmatematiken? Det tas upp i en färsk avhandling som också utvecklar nya teoretiska/filosofiska…
Forskning och utveckling kategorier

How school leaders can promote district diversity, integration

2019-09-18
Four strategies can help school leaders promote diversity and integration in their districts, write Patrick Finley and Damon McCord, co-principals of the Metropolitan Expeditionary Learning School in Queens, N.Y. In this commentary, they outline the tactics, including reaching out to stakeholders and building a school around the whole child.

Promoting integration through child care: Lessons from Norway

2018-06-15
Försök med avgiftsfri förskola i Oslo i områden med stor andel barn med utländsk bakgrund förbättrade barnens läsfärdighet och kunskaper i matematik. För flickor förbättrades även språkfärdigheterna. Det visar forskning som presenteras i en ny SNS-rapport. Resultaten pekar mot att förskolan har betydelse för social rörlighet bland barn med utländsk bakgrund, särskilt flickor. (pdf)

Dataspel som drivkraft ska få hemmasittare i sysselsättning

2018-04-27
Högskolan i Skövde har fått medel från Europeiska socialfonden (ESF) för att genomföra ett treårigt innovationsprojekt. Målet är att testa nya arbetssätt för att stötta unga dataspelsintresserade personer som har svårt att hitta en plats på arbetsmarknaden.

Vad krävs för att förändra undervisningen med IT?

2014-08-31
Att utveckla och förändra skolans undervisning med hjälp av IT och digitala medier är sedan länge en viktig fråga på agendan i många länder. Men det har visat sig vara lättare sagt än gjort.