Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Integration"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1 av 4

Interaktionsförutsättningar och skolframgång i en mångkulturell lågstadieskola – En fallstudie om hur skolledning och pedagoger arbetar med styrd skolintegration

2 maj
För att motverka skolsegregation har vissa kommuner aktivt börjat styra skolornas elevsammansättning. I en ny fallstudie vid Stockholms universitet får vi följa hur lärare och skolledare arbetar med en ny elevsammansättning och hur det leder till förbättrade skolprestationer. Både för elever med svenska som modersmål och svenska som andraspråk. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Framgångsrik skolintegration ledde till bättre resultat för alla elever

2 maj
För att motverka skolsegregationen har vissa kommuner aktivt börjat styra skolornas elevsammansättning. I en ny studie har forskare följt effekterna av ett sådant beslut – och resultatet visar att skolledares och lärares tro på en skola för alla och arbete med social och pedagogisk inkludering ledde till bättre skolprestationer.
Forskning och utveckling kategorier

“I am maybe half-and-half Swedish. 50-50.” – Young adolescents’ national identity negotiation in a diverse school setting

14 mars
To explore young adolescents’ negotiation of their national identity in an educational context, we individually interviewed nine students (ages 10–14) with different backgrounds attending an ethnically diverse school in Sweden.

Behind the veil: the effect of banning the Islamic veil in schools

2022-12-19
The Islamic veil is a subject of intense controversy in many Western countries. In particular, it remains an open question whether banning the veil in schools prevents female Muslim students from engaging in normal schooling, or whether it is a policy that promotes their integration. We shed light on this question by exploring the effects…
Forskning och utveckling kategorier
FoU tidskrift källor

A double pressure to perform? Pupils talk about grades and parents in a multicultural school setting in Sweden

2022-01-31
The aim is to contribute knowledge about the ways in which Swedish pupils with a migrant background speak about school performances and their first experiences of being graded. The results describe pupils and parents as positioned as being lower down in a top-down relationship vis-à-vis school.
124