Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Idrott och hälsa"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 2 av 17

Forskning och utveckling kategorier

”Elitidrottares tysta rörelsekunnande kan användas i undervisningen”

13 juni
Om man är medveten om hur man rör sig och kan sätta ord på sitt sätt att röra sig kan rörelseförmågan utvecklas. Det gäller för en elitidrottare och för elever i gymnasiet, enligt en studie om löpning där två klasser deltog. Men det handlar inte om att lära sig springa på ett visst sätt, ett…
Forskning och utveckling kategorier

Idrottsämnet förnyas med stöd från idrottsrörelsen

21 maj
En ny avhandling från Umeå universitet undersöker hur införandet av 100 extra undervisningstimmar i idrottsämnet påverkar dess organisation. Avhandlingen visar på olika synsätt på rörelsens roll i undervisningen, som ett medel för akademisk förbättring eller som ett mål i sig. Dessa skilda uppfattningar skapar osäkerhet om idrottsämnets syfte.
Forskning och utveckling kategorier

Känslor och kroppsansträngning kolliderar för lärare i friluftsliv

3 april
Skidåkning som fysisk utmaning. Eller som känslomässig naturupplevelse. För blivande idrottslärare kan dessa motpoler bidra till osäkerhet om hur de ska undervisa i friluftsliv. Det visar Karin Sjödin i sin doktorsavhandling i idrottsvetenskap. – Den fysiska ansträngningen kan begränsa själva mötet med naturen eftersom det blir en konflikt, säger hon.

Mainstream and special schools’ use of well-being programmes: A regional survey

14 mars
The incorporation of mental well-being provision into school curricula is increasingly the focus of government policy in the UK and internationally. However, it is not clear what well-being programmes schools provide to pupils, and how these programmes are delivered. The current study was an online survey to assess the use of whole-school well-being programmes in…
12317