Nu riktas kritik mot den omtalade snygghetsstudien som visar att kvinnor som bedömts som attraktiva och studerar på högskolan fick sämre betyg när undervisningen var på distans.
Skönhet kan påverka betygen. Den slutsatsen drar en forskningsstudie från Lunds universitet. När vackra kvinnliga studenter inte var fysiskt närvarande under pandemin utan deltog i digital undervisning sjönk betygen.
Män är i klar minoritet bland på studenterna Kriminologiprogrammet vid Örebro universitet. Denna obalans mellan könen blev utgångspunkten till ett arbete med att öka jämställdheten. "Vi kom fram till att en möjlig anledning är att utbildningen har en otydlig koppling till arbetsmarknaden - och att antagningspoängen är höga," säger Karl Olsson, programansvarig.
KI is still the Nordic Region’s highest ranking university, but has dropped ten places from 39 to 49 in this year’s Times Higher Education (THE) overall rankings over all subject fields.
Studenterna mådde sämre psykiskt när lärosätena övergick till distansundervisning under pandemin. Samtidigt gynnades kvinnor från välbärgade familjer betygsmässigt av att delvis undervisas digitalt, skriver doktoranden Adrian Mehic i en ny SNS-rapport.
Under coronaviruspandemin ställde svenska högskolor och universitet om till digital undervisning under drygt tre terminer. Denna rapport jämför tre undervisningsformer: Campusundervisning, fullständig distansundervisning, samt hybridundervisning, under vilken campusundervisning blandas med distansinslag. Jämförelser görs både med avseende på betyg och välmående. (pdf)
Sju myndigheter får i uppdrag att skapa ökad samverkan kring kompetensförsörjning och livslångt lärande. "Uppdraget stärker arbetet med kompetensförsörjning på nationell nivå", säger Myndigheten för yrkeshögskolans generaldirektör Thomas Persson.
Högskolan i Gävle har fått tillstånd att utfärda licentiat- och doktorsexamen inom området utbildningsvetenskap. Beslutet fattades av Universitetskanslersämbetet (UKÄ).
Pandemin gjorde att undervisning flyttades från fysiska lärosalar till digitala forum. Men forskning visar att det digitala formatet gör det svårt för lärare att använda hela sin person – med kropp, röst och ögonkontakt.
Martin Hellström, rektor vid Högskolan Väst, resonerar i en krönika om den samverkan som högskolor och universitet bedriver med omvärlden hotar forskningens frihet.
I den här artikeln vill vi synliggöra klassklättring på nära håll med hjälp av en fallstudie av Ludvig från Bruksorten. Vi följer honom under tre år, från tvåan på Naturvetenskapsprogrammet till hans första år som matematikstudent på universitet.