Forskargruppen Rose vid Karlstads universitet har beviljats 1,2 miljoner kronor av Vetenskapsrådet, för att bygga upp ett tvärvetenskapligt nätverk av internationella toppforskare med fokus på skolämnen och lärarutbildning. Målet är att producera ny kunskap som har potential att utveckla lärarutbildningen i såväl Sverige som internationellt.
Vetenskapsrådet har beviljat Tove Gerholm, forskare vid Institutionen för lingvistik, Stockholms universitet, ett projektbidrag på 5,9 miljoner kronor för forskning om hur barn lär sig språk.
"Men vad blir man då?!" Den frågan får många som studerar humaniora. De utexaminerade studenterna stakar ofta ut en helt egen väg på arbetsmarknaden visar en avhandling som undersökt tidigare etnologistudenters yrkesbanor efter examen.
Vetenskapsrådet har delat ut totalt 14,2 miljoner kronor till forskning vid Högskolan Dalarna, bland annat om hur man bättre kan lära ut om hållbarhet i förskolan och vilken betydelse lärarutbildningen har i yrkeslivet.
Göteborgs universitet är det lärosäte som beviljas mest forskningsmedel när Vetenskapsrådet (VR) fattat beslut i årets stora utlysning inom humaniora och samhällsvetenskap. Drygt 156 miljoner kronor går till projektbidrag och bidrag till forskningsmiljöer vid Göteborgs universitet.
Fyra forskare har beviljats projektmedel inom utbildningsvetenskap från Vetenskapsrådet. Även Skolforskningsinstitutet har beviljat medel för praktiknära skolforskning.
Forskare, lärare, lärarstudenter och skolpolitiker från hela Norden var samlade på Örebro universitet i slutet på oktober för konferensen Nordic education in a democratically troublesome time.
Professor Mara Westling Allodi har fått projektmedel från Vetenskapsrådet för att undersöka det socio-emotionella klimatet i undervisningssituationen och de relationer och samspel som äger rum i den, och sambandet med elevernas lärande och engagemang.
Sex forskare och två forskarskolor vid Göteborgs universitet får dela på knappt 54 miljoner kronor i 2018 års utdelning från Vetenskapsrådet inom utbildningsvetenskap.
Skolforskningsinstitutet har beviljat sju projekt bidrag till praktiknära skolforskning, varav fyra är knutna till Utbildningsvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet. Sammantaget fördelas knappt 27 miljoner kronor till de sju projekten över en period på tre år.
Hur ser delaktigheten ut i och utanför skolan för ungdomar med funktionsnedsättning? Det beslutade sig Frida Lygnegård från forskningsmiljön CHILD på Hälsohögskolan vid Jönköping University att ta reda på genom att låta ungdomar själva svara på detta.