Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Historia"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 4 av 6

Forskning och utveckling kategorier

Elevernas berättelser berikar historieundervisningen

2020-07-30
Forskning vid Karlstads universitet visar att elevernas egna berättelser får större utrymme i mångkulturella klasser. "Lärarna måste hantera olika berättelser, jämföra, titta på källmaterial vilket gör att eleverna tränas i sitt tänkande utifrån historiska berättelser", säger forskaren Kenneth Sandelin.
Forskning och utveckling kategorier

Ny historisk studie av pedagogik i Sverige från 1940-talet och framåt

2019-11-06
Pedagogik är en akademisk disciplin som ofta ifrågasatts i svensk offentlig debatt samtidigt som den ansetts central för skola och samhälle. Trots det finns förhållandevis få vetenskapshistoriska studier av ämnet. I ett nytt forskningsprojekt vill Anna Larsson, professor i idéhistoria vid Umeå universitet, tillsammans med forskare vid Stockholms universitet och Södertörns högskola utforska den akademiska…

Otydligt om textarbete i grundskolans historieämne

2019-09-25
För att nå framgång i historieämnet måste elever kunna läsa, tolka och producera alltmer ämnesspecifika texter. Men vilka texter elever behöver kunna hantera på olika stadier framgår sällan av skolans styrdokument. Arbete med ämnestexter ses olyckligt nog som något självklart, visar en avhandling vid Göteborgs universitet.
13456