Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Historia"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 4 av 6

Forskning och utveckling kategorier

Ny historisk studie av pedagogik i Sverige från 1940-talet och framåt

2019-11-06
Pedagogik är en akademisk disciplin som ofta ifrågasatts i svensk offentlig debatt samtidigt som den ansetts central för skola och samhälle. Trots det finns förhållandevis få vetenskapshistoriska studier av ämnet. I ett nytt forskningsprojekt vill Anna Larsson, professor i idéhistoria vid Umeå universitet, tillsammans med forskare vid Stockholms universitet och Södertörns högskola utforska den akademiska…

Otydligt om textarbete i grundskolans historieämne

2019-09-25
För att nå framgång i historieämnet måste elever kunna läsa, tolka och producera alltmer ämnesspecifika texter. Men vilka texter elever behöver kunna hantera på olika stadier framgår sällan av skolans styrdokument. Arbete med ämnestexter ses olyckligt nog som något självklart, visar en avhandling vid Göteborgs universitet.
Forskning och utveckling kategorier

Åk 4-6: Historia – Analysverktyg för att jämföra NU och DÅ (heartmaps)

2019-04-24
Att arbeta med modellen heartmaps kan göra det lättare för eleven att få syn på några av förmågorna i historia – att kunna använda en historisk referensram för att förstå nutiden. Uppgiften var att jämföra vad som var viktigt på medeltiden och var som är viktigt idag för olika personer från olika samhällsklasser.
13456