Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Historia"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 3 av 6

Forskning och utveckling kategorier
FoU tidskrift källor

Advances in ethics education in the history classroom: after intersections of moral and historical consciousness

2021-11-08
Three spaces of ethics education in the history classroom are identified in this paper, including: reasoning about the moral quality of historical actors’ conduct; the use of historical empathy (perspective-taking); and reflection of the past’s moral meaning to the present and the future.
Forskning och utveckling kategorier

Resursmaterial: Overkliga möten med artonhundratalet – högstadiet

2021-09-22
Den här resursen för högstadiet ger eleverna ”möjlighet att utveckla förståelse för att varje tids människor måste bedömas utifrån sin samtids villkor och värderingar”. Resursen innehåller en arbetsgång som integrerar svenska och historia. I bifogade dokument kan du läsa mer om upplägg, uppgifter och arbetsgång.
Forskning och utveckling kategorier

‘Continuity and change’, large‐scale assessment and equity: a study of gender‐related differences regarding conceptual knowledge

2021-01-18
Historiekunskaperna brister hos många niondeklassare i Sverige, visar David Rosenlund, som har gått igenom 200 slumpmässigt utvalda provsvar från de nationella proven i historia. Resultaten visar att elevernas förmåga att hantera källor lever inte upp till kursplanens krav
1 2 3 4 6