Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Historia"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1 av 6

Forskning och utveckling kategorier

Historieämnet och mångfalden – en komplex historia

17 mars
Dagens klassrum inkluderar ofta elever med migrationsbakgrund samt olika kulturella, etniska, religiösa och språkliga bakgrunder. Detta är förknippat med särskilda didaktiska överväganden för historielärare. I en ny avhandling från Umeå universitet visar Simon Lundberg hur lärarnas uppfattningar om betydelsen av klassrummens mångfald framgår i relation till deras syn på historieundervisningen.
Forskning och utveckling kategorier

Historieämnet och mångfalden – en komplex historia

13 mars
Dagens klassrum inkluderar ofta elever med migrationsbakgrund samt olika kulturella, etniska, religiösa och språkliga bakgrunder. Detta är förknippat med särskilda didaktiska överväganden för historielärare. I en ny avhandling från Umeå universitet visar Simon Lundberg hur lärarnas uppfattningar om betydelsen av klassrummens mångfald framgår i relation till deras syn på historieundervisningen.
Forskning och utveckling kategorier

Historisk förståelse – undervisning i historia på högstadiet och i gymnasieskolan

2023-10-19
En ny forskningssammanställning från Skolforskningsinstitutet riktar sig till lärare som undervisar i historia på högstadiet och i gymnasieskolan. Den visar på möjligheter för lärare att stödja elevers utveckling av historisk förståelse och ger exempel på hur man kan hantera de utmaningar som finns i undervisningen.
Forskning och utveckling kategorier

ULF projekt – hur lär man elever att resonera historiskt?

2023-05-05
Att göra historia snarare än att veta historia, undersökande historia framför redogörande historia och resonemang framför uppräkning av kronologiska händelser. Ett forskningsprojektet som just nu pågår på tre gymnasieskolor i Örebro, vill skapa en undervisning som på ett bättre sätt möter styrdokumentens krav och gör att eleverna når sin fulla potential i ämnet.
1 2 6