Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Hem, kultur, omvärld"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 6 av 18

Forskning och utveckling kategorier
FoU tidskrift källor

Arbetsmarknad, utbildningsval och möjligheter på landsbygden

2022-01-31
Two tendencies in research and policy on youth and education are firstly a general focus on urban contexts and their differences, and secondly a presentation of the non-urban as uniform. Based on a research project on rural young people and their education, we draw attention to these tendencies as problematic, before then discussing some similarities and differences between young people’s lives and education in different rural contexts.
Forskning och utveckling kategorier

Elever i ”förorten” positiva till utbildning och skola

2022-01-27
Hur ser eleverna själva på sin skola och utbildning i ett utsatt område? Mycket positivt, visar ny studie. I ett nytt avsnitt av podden Skolverkstan möter grundskoledirektör Bengt Randén forskaren Jonas Lindbäck som undersökt hur högstadieelever i ett av Göteborgs socioekonomiskt utsatta område själva ser på sin skolgång. (webb-radio)

Easy as 1, 2, 3

2021-12-07
Children enter kindergarten with varying math skills and, much like literacy and language development, exposure to and experience with math at home in the early years of development can be a strong predictor of later achievement in math. But Harvard Graduate School of Education professor Meredith Rowe and former HGSE researcher Kathryn Leech, an assistant professor at the University of North…

Etniskt blandad skola och framtida sociala interaktioner mellan personer med olika etnisk bakgrund

2021-11-16
Att ha skolkamrater med en annan bakgrund än den egna skulle kunna leda till att man känner större förståelse och mindre rädsla för andra grupper i samhället. För att belysa denna fråga undersöks om elever med svensk bakgrund som haft skolkamrater med icke-västerländsk bakgrund har fler framtida nära kontakter med personer med invandrarbakgrund. (pdf)
156718