Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Hem, kultur, omvärld"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 13 av 18

Åbo Akademi först ut med mobilapp i studie om mobbning och utfrysning bland tonåringar

2019-10-28
Tonåringars dagliga interaktioner i skolmiljö undersöks med hjälp av en mobilapplikation. Undersökningarna görs inom projektet REBOOT vid ämnet utvecklingspsykologi vid Åbo Akademi i Vasa och lägger särskilt fokus på mobbning och utanförskap.

AI-projekt ska förbättra stödet till unga

2019-10-28
Hur kan artificiell intelligens användas för att förbättra stödet till unga som är i riskzonen för psykisk ohälsa? Det ska forskare vid Luleå tekniska universitet undersöka i ett nytt projekt, ChatPal. Bland annat ska en dygnet runt-tjänst med samtalsstöd i form av en så kallad chatbot utvecklas.

Stor variation bland kommunerna i andelen ungdomar som läser vidare

2019-10-09
Andelen ungdomar som väljer att läsa vidare vid högskolan varierar stort beroende på var man bor och hur högutbildade föräldrar man har. Överlag ökar andelen unga vuxna som läser vidare. Det visar en ny sammanställning från Universitetskanslersämbetet, UKÄ.

Elever hjälpte forskare att studera ekar

2019-10-07
En ny studie från Sveriges Lantbruksuniversitet har tagit hjälp av skolelever för att ta reda på hur varmare höstar påverkar insektslivet på ekar. 58 skolor i södra och mellersta Sverige följde en eller flera ekar under hösten 2016. De fick i uppdrag att fotografera träden och att samla in insekter.

Så kan du stödja unga med psykisk ohälsa i skolan

2019-10-03
Supported Education är en rehabiliteringsmetod som syftar till att stödja unga med erfarenhet av psykisk ohälsa att välja, skaffa och behålla utbildning. Nu har metoden sammanställts i en bok som fokuserar på praktiska verktyg och övningar. Läs mer och ladda ner boken utan kostnad här (e-bok).
Forskning och utveckling kategorier

"Nytt socialt landskap präglar relationerna i skolan"

2019-09-19
En ny psykologisk modell för relationerna behövs när barn och vuxna rör sig på lika villkor i de sociala medierna. Allt för att stärka barnens inre psykologiska struktur så att de kan förstå den yttre verklighetens krav och förväntningar, skriver psykologerna Christoffer Eliasson och Marcel Bernhardsson.
112131418