För lärare som är vana att arbeta nära elever i behov av särskilt stöd kan det vara en utmaning att ens kunna nå dem på distans. Och hur gör man med återkoppling? Helene Fägerblad, Specialpedagogiska skolmyndigheten, delar med sig av konkreta råd och tips. Hennes fyra viktigaste punkter är prioritera, avgränsa, tydliggöra och återkoppla. (webb-tv)
På grund av den nu rådande situationen med covid-19 har universitet och gymnasieskolor övergått till fjärr- och distansundervisning. Grundskolan kan tvingas följa efter inom kort och samtidigt som att många frågor väcks i sociala medier så fylls de glädjande nog också med många kreativa inlägg från landets slöjdlärare.
I denna rapport presenteras en kunskapssammanställning som inriktats mot forskning som undersöker ledarskapets betydelse för medarbetares hälsa och välbefinnande. (pdf)
Ledarskapet har stor betydelse för medarbetarnas hälsa och välbefinnande. Både genom chefens direkta agerande som ledare och genom hens indirekta påverkan på arbetsplatsen. Det visar en ny kunskapssammanställning från forskare på LiU.
High-school students in New Jersey are training to be "meditation mentors" for other students. The students, who participate in an eight-week training program, learn to facilitate meditation groups for fellow peers to help support mental and emotional health.
Sedan drygt ett år har eleverna i årskurs fyra på Internationella skolan ISGR mindfulness på schemat. Nu utvidgas projektet till fler klasser. "Vi har märkt fantastiska resultat med lugnare och mer fokuserade elever som gjort att både min och deras arbetsmiljö blivit mycket bättre", säger läraren Camilla Martinsson.
Hur kan du som arbetar i skolan bemöta barn och unga som har varit med om traumatiska händelser, som kanske har upplevt krig och stressen av att fly från sitt land? "En händelse i sig är inte ett trauma, utan det är hur individen upplever den som avgör om det uppstår ett trauma", säger psykologen…
Nearly 1 in 5 high school students seriously considers suicide in a year. After a cluster of suicides, a district decides it’s time to talk more frankly about the issue.
As schools transition to online learning to curb the spread of the coronavirus, Luis Moreno, a modern foreign languages teacher who has taught in international schools in the UK and overseas, shares tips to help teachers teach remotely. In this commentary, Moreno suggests adopting cloud tools, exploring flipped learning and ensuring familiarity with the tools…