Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Hälsa"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 32 av 46

Skola hemma - experterna : Vad gör pedagogerna med de barn som inte får komma till förskolan?

2020-05-14
Om arbetet på de förskolor där kommuner med hänvisning till corona-läget och smittspridning stoppat barn till arbetssökande och föräldralediga. Vad betyder det här för pedagogerna? Och för dom barn som har särskilt stort behov av verksamheten? Vi diskuterar flippat klassrum för förskolan, Skype-träffar och likvärdigheten som utopi. Medverkar gör förskolerektorerna Marie Nelhagen från Ånge och…
Forskning och utveckling kategorier

När skolan flyttar hem : Hur gör vi för att inte tappa bort varann?

2020-05-14
I distansförhållanden finns det en risk för att man börjar glida ifrån varandra. Det gäller också när skolan flyttar hem. Hur ska vi göra för att hålla kontakten när vi inte kan träffas? Programledare Maja Härngren och mellanstadielärare Catharina Glaas tar reda på hur vi når fram till varandra när vi behöver hålla avstånd -…
Forskning och utveckling kategorier

UR Samtiden - Barns oro och rädslor

2020-05-07
Helena Hörnfeldt, docent i etnologi, har forskat om barns rädslor och hur de har förändrats över tid. Att känna rädsla har, i likhet med andra emotioner, både en psykologisk och kulturell dimension. Rädslor är en naturlig del av barns uppväxt, men vad barn är rädda för förändras över tid. I föreläsningen diskuteras hur vår tids…
Forskning och utveckling kategorier

Skola hemma - experterna : Eleverna som hamnar under radarn

2020-04-23
Hur håller man koll på elever som riskerar att fara illa när skolan är stängd? Lisa Dahlgren är sakkunnig i barnrättsfrågor på organisationen Maskrosbarn och vittnar om ett ökat tryck på deras stödchatt. Och skolkuratorn Hanna Elmlund de Vrij berättar hur de barn och unga som behöver komma i kontakt med elevhälsan ska göra nu.…
Forskning och utveckling kategorier

Innovative schools find lessons — and opportunities — in remote learning

2020-04-23
In this commentary, Gaia Ines Fasso, an edtech consultant and student of experience design at the University of the Arts, London, shares how several innovative schools are approaching remote learning. At a middle school in California, students practice daily mindfulness exercises, and educators took an opportunity recently to address rumors they've heard about the coronavirus.
131323346