Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Hälsa"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 3 av 46

Making leisure time meaningful for adolescents: an interview study from Sweden

4 mars
This study aimed to gain a greater understanding of how community actors perceive meaningful leisure time and how they work to create meaningful leisure time with the intention of increasing the chances for more adolescents completing upper secondary school.
Forskning och utveckling kategorier

Därför är fritid och hälsa avgörande för att unga ska klara gymnasiet

4 mars
Ungefär 25 procent av Sveriges gymnasieelever hoppar av gymnasiet eller går ut med ofullständiga betyg. I en studie har Katarina Bälter, professor i folkhälsovetenskap vid Mälardalens universitet (MDU), undersökt betydelsen av fritid och hälsa hos ungdomar för att de ska klara gymnasieskolan. Målet är att fler ungdomar att slutföra gymnasiet för att öka chanserna till…
Forskning och utveckling kategorier

Fantasi kan öppna för omställning

13 februari
Många barn och unga ser dystert på framtiden enligt rapporter i bland annat Ungdomsbarometern. Nu visar forskning att om elever får använda sin fantasi för att skriva egna fiktiva ljusa framtidsberättelser så utvecklas förmågan att se flera olika framtidsmöjligheter. De unga kan då uppleva ökat hopp och så kallat agentskap, det vill säga känslan av att själv…
Forskning och utveckling kategorier

Bedömning för hållbart lärande

8 februari
Hur upplever eleverna bedömning i skolan och hur kan det relateras till hälsa och välbefinnande? Skolverkets nya kunskapsöversikt lyfter fram aktuell kunskap om hur skolor kan utveckla en bedömning som både gynnar kunskapsutvecklingen för eleverna och är hälsofrämjande.
Forskning och utveckling kategorier

Distansundervisning ledde till minskad vård för psykisk ohälsa

5 februari
Gymnasieelever sökte i mindre utsträckning hjälp för psykisk ohälsa när de fick studera hemma under pandemin. En liknande minskning för högstadieelever som fortsatte gå i skolan gick inte att se. Det visar en ny studie vid Uppsala universitet och Stockholms universitet, som bygger på data som omfattar alla Sveriges högstadie- och gymnasieelever under 2015-2021 .