Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Hållbar utveckling"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 6 av 9

Values held by Swedish primary school students towards forest ecosystems and the relevance for a nature’s contributions to people approach

2020-03-09
Skogen står för djupare och mer intima värden för barnen såsom frihet, tröst, upptäckande och välbefinnande än vad forskarna tidigare trott. Sara Brogaard och Torsten Krauses studie visar också att olika socioekonomiska faktorer påverkar barns upplevelse av och relation till skogen.

Att vistas i naturmiljö väcker intresse för biologisk mångfald

2020-01-22
Barn och unga vistas allt mindre i naturmiljöer. Det riskerar att leda till en minskad förståelse för natur och miljö. Men elever som med egna sinnen får upptäcka och bekanta sig med träd och växter i en autentisk miljö utvecklar förståelse för biologisk mångfald och människans påverkan på miljön. Det visar en avhandling vid Göteborgs…
Forskning och utveckling kategorier

Undervisning om klimatförändringar som påverkar elevers beteende

2019-12-16
Vilka förmågor, värderingar och attityder leder till att man agerar på ett sätt som är bra för klimatet? Det ska Nina Christenson, Niklas Gericke och Jesper Haglund, forskare i SMEER (Science, Mathematics and Engineering Education Research) vid Karlstads universitet, undersöka i ett nytt fyraårigt forskningsprojekt.

Lärare splittrade kring klimatstrejken

2019-11-29
Delar av landets skolor ger eleverna ledigt för att kunna delta i ”Skolstrejk för klimatet”, på andra har elever tvingats strejka från skolan, alltså uteblivit utan att få ledigt. En studie vid Jönköping University visar att svenska lärare är splittrade i synen på om elever ska ges ledigt eller ej för att demonstrera.
15679