Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Gymnasieskola"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 33 av 41

Forskning och utveckling kategorier

Samläsning ger likvärdiga förutsättningar och vidgar vyer

2019-02-15
Vad säger erfarenheterna kring att låta elever på gymnasieskolan och gymnasiesärskolan ha integrerad undervisning så kallad samläsning? Och vilka förutsättningar behövs för att samläsning ska nå framgång? En spännande tematräff om samläsning på Specialpedagogiska skolmyndigheten i Stockholm diskuterade just detta tidigare i veckan.
Forskning och utveckling kategorier

Kurs för nyanlända ungdomar inte anpassad till verkligheten

2019-02-13
Den gymnasieförberedande kurs som alla nyanlända ungdomar utan gymnasiebehörighet erbjuds, går inte att genomföra i praktiken. Lärare saknar förutsättningar att lära ut det som står i kursplanen. "Kursplanen är orealistiskt skriven utifrån hur verkligheten ser ut i skolan", säger Christina Odenstad, forskare vid Karlstads universitet.
Forskning och utveckling kategorier

Sätta betyg i gymnasieskolan

2019-01-02
Betyget ska spegla den kvalitet som eleven har på sitt kunnande vid tiden för betygssättningen. När du som lärare sätter betyg utvärderar du allsidigt varje elevs kunskaper i förhållande till kunskapskraven.
Forskning och utveckling kategorier

Ny systematisk översikt från Skolforskningsinstitutet

2018-12-19
Språk- och kunskapsutvecklande undervisning i det flerspråkiga klassrummet med fokus på naturvetenskap är en ny systematisk översikt från Skolforskningsinstitutet. Här finns forskning om flerspråkiga elevers lärande, och hur man kan arbeta språk- och kunskapsutvecklande. Studierna som ingår omfattar elever i grundskolans årskurs 7-9 och gymnasieskolan.
132333441