Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Gymnasieskola"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 23 av 41

Unga mediemultitaskar och använder mobiltelefonen omedvetet och rutinmässigt

2020-04-21
Unga vuxnas digitala multitasking ökar. De använder allt oftare flera skärmar på samma gång, har flera funktioner öppna samtidigt på samma skärm, eller använder mobil media samtidigt som de till exempel umgås med vänner eller deltar i en föreläsning. Det visar en studie av Johanna Lindström vid Åbo Akademi.

Ledarskap, organisation och innovation

2020-04-20
Tio rektorer om sina erfarenheter av omställningen till fjärr- och distansundervisning inom gymnasiet våren 2020. Som en del i en pågående studie vid Mittuniversitetet kring innovations- och lärstödjande ledarskap har Carina Hall genomfört ett antal djupintervjuer med skolledare inom kommunal och fristående gymnasieverksamhet. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Skola hemma - experterna : Hur blir det nu med studenten?

2020-04-20
Skolverkets rekommendationer har lett till inställt studentfirande i många kommuner, vilket har skapat besvikelse och oro. Hur håller man motivationen uppe nu? Och hur ska det bli med den allra sista skoltiden - och firandet? Karin Berg är lärare i svenska och religion på Schillerska gymnasiet i Göteborg, där planerar man för att tv-sända studenten.…

"Det krävs organiserad kamp och opinionsbildning för lärares villkor"

2020-04-16
Finns det anledning att tro att det beröm som nu haglar över lärare och övriga av välfärdens medarbetare kommer leda till bättre villkor i pandemins spår? Knappast, menar Gunnlaugur Magnússon, docent i pedagogik vid Uppsala universitet.

”Skolelever utbildas i mänskliga rättigheter varje dag”

2020-04-16
Mänskliga rättigheter genomsyrar vardagen i skolan för elever redan på lågstadiet – men det är inte alltid lärarna är medvetna om det. Med små medel skulle undervisningen kunna lyfta ytterligare, konstaterar Lisa Isenström i sin avhandling.

Skola hemma - experterna : 30 mars: Språkintroduktion på distans

2020-03-30
En grupp gymnasieelever som har extra stort behov av stöd i distansundervisningen är de som läser svenska som andraspråk. Mikael Olofsson vid Nationellt centrum för svenska som andraspråk och lärare på språkintroduktionsprogrammet, berättar om hur de jobbat de senaste veckorna.
122232441