Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Gymnasieskola"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 2 av 41

Forskning och utveckling kategorier

Meningsfull fritid kan göra att fler klarar gymnasiet – Sundsvallseleverna: ”Får en att tänka på annat"

3 april
En fjärdedel av elever i Sverige klarar inte av gymnasiet. En ny studie visar nu på att en meningsfull fritid kan leda till att fler slutför sin gymnasieutbildning. SVT har frågat några gymnasieelever i Sundsvall om de tycker att deras fritidsaktiviteter hjälper deras skolgång.
Forskning och utveckling kategorier

Studie: Meningsfull fritid kan få fler att klara gymnasiet

3 april
Var fjärde elev klarar inte av gymnasiet i Sverige. Enligt en ny studie kan en meningsfull fritid göra att fler slutför sin gymnasieutbildning. "Det är oerhört viktigt att man avslutar gymnasiet, även om man får låga betyg så ökar chanserna att få ett jobb betydligt med en examen", säger professor Katarina Bälter.
Forskning och utveckling kategorier

Kunskap från problemlösning varar längre, men rutinuppgifters kortsiktiga fördelar försvårar

7 mars
Att lösa rutinuppgifter är vanligare inom matematikundervisningen i Sverige jämfört med att lösa problem. Varför är det så när problem utan känd lösningsmetod skapar bättre förutsättningar för att lära sig matematik? "Det finns en motsättning mellan kort- och långsiktiga fördelar", säger matematikprofessor Johan Lithner.

Making leisure time meaningful for adolescents: an interview study from Sweden

4 mars
This study aimed to gain a greater understanding of how community actors perceive meaningful leisure time and how they work to create meaningful leisure time with the intention of increasing the chances for more adolescents completing upper secondary school.
12341