Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Gymnasieskola"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 13 av 41

Forskning och utveckling kategorier

Gymnasielärares upplevelser av övergången till distansundervisning

2022-01-21
Hur upplevde gymnasielärare övergången till distansundervisning förra våren? Är det möjligt att urskilja en gemensam linje eller finns det skillnader? Kan erfarenheterna användas i skolans fortsatta utvecklingsarbete? Sara Willermark, universitetslektor vid Högskolan Väst, har genomfört en studie av lärares upplevelser under pandemins första fas, vars resultat nyligen publicerats.

Global emergency remote education in secondary schools during the COVID-19 pandemic

2022-01-14
This work has given us the opportunity to review an area of evidence in depth and explore an issue fully from a number of angles. Our intention is that the review is a resource for those with interest and need in learning more about how online and distance learning occurred during the COVID-19 pandemic, providing…

Vilka lärdomar tar gymnasieskolan med sig från pandemin?

2021-12-03
Hur fungerade den nätbaserade undervisningen under pandemin och vilka lärdomar tar skolledare och lärare på gymnasieskolan med sig in i det nya normalläget? Blir allt ungefär som det var före mars 2020 – eller finns det skäl att tänka i andra banor? Chefen för verksamhetsutveckling på Stadsmissionens skolstiftelse samt rektor och ett lärarlag på Grillska…
Forskning och utveckling kategorier

Utvecklande arbetssätt på fordonsprogrammet - ett lyft för både lärare och elever

2021-11-30
Hur kan man skapa en bättre fysisk och psykosocial lär- och arbetsmiljö för både elever och lärare på gymnasieskolans yrkesprogram? Medverkar gör Clas Falk, biträdande rektor på Bromangymnasiet och Susanne Wennberg, rådgivare på SPSM. Samtalsledare är Erika Bergman, pressekreterare på SPSM. (webb-radio)
Forskning och utveckling kategorier

Varannan finlandssvensk ungdom på andra stadiet upplever klimatoro

2021-11-10
Sättet finlandssvenska unga väljer att ta sig an klimatförändringarna påverkar hur mycket oro de känner i förhållande till ämnet. Ju mer probleminriktat förhållningssätt, desto större tendens att känna oro. Det visar en kartläggning som gjorts vid Åbo Akademi i samarbete med Skärgårdshavets Unesco biosfärområde.
112131441