Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Grundskola 7-9"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 33 av 48

Forskning och utveckling kategorier

Malin Tväråna: Att reducera ämnet samhällskunskap till ‘kunskaper om’ fråntar ämnet dess mening

2019-10-21
Skolverkets förslag till ny kursplan för samhällskunskapsämnet i grundskolan har tappat fokus på ämnets kärna: kritiskt granskande analys av samhällsfrågor och samhällsstrukturer med hjälp av samhällsvetenskapliga metoder och begrepp. Det är olyckligt, skriver Malin Tväråna, gymnasielärare och doktorand i de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik..

”Växande städer måste ge utrymme för barnen"

2019-10-09
Den täta stadens fördelar blir problematiska när lekplatser, skolgårdar och platser för spontan lek och rörelse ifrågasätts. Förtätning till varje pris riskerar att gå ut över de 85 procent av Sveriges drygt 2,2 miljoner barn som växer upp i städerna, skriver flera forskare på Svenska Dagbladets debattsida.

Elever hjälpte forskare att studera ekar

2019-10-07
En ny studie från Sveriges Lantbruksuniversitet har tagit hjälp av skolelever för att ta reda på hur varmare höstar påverkar insektslivet på ekar. 58 skolor i södra och mellersta Sverige följde en eller flera ekar under hösten 2016. De fick i uppdrag att fotografera träden och att samla in insekter.

Så tänker elever när de väljer gymnasieskola

2019-10-04
I en ny avhandling från Uppsala universitet har Mikael Thelin undersökt vilka faktorer som är viktigast för eleverna när de väljer gymnasieskola. Resultaten visar att blivande gymnasielever väger in faktorer som hänger ihop med skolans kvalitet, men också att elever med låga betyg lägger större vikt än andra vid att till exempel få gå med…
132333448