Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Grundskola 7-9"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 13 av 50

Främjande av psykiskt välbefinnande hos barn och ungdomar

2022-10-07
I det här projektet utvärderade vi olika typer av program och programgrupper som inriktas på att främja psykiskt välbefinnande. Sådana program syftar till att stärka friskfaktorer till skillnad från förebyggande program som syftar till att minska riskfaktorer för psykisk ohälsa. Program för att förbättra levnadsvanor ingick inte. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

How we pumped up our math vocabulary study

2022-10-04
Students pursuing more rigorous math curriculum also need greater understanding in the language of math, writes Kathleen Palmieri, who teaches fifth-graders in New York. In this article, Palmieri shares how to help strengthen students' understanding of math vocabulary, including developing a math glossary and highlighting math words to focus on for a day or week.

Möjligt att jämföra kunskaper i matematik ända från 1960-talet

2022-09-27
För första gången har rådata från tidigare internationella kunskapsmätningar i matematik och naturvetenskap för elever i årskurs 8 länkats till resultaten i den nyare kunskapsmätningen TIMSS. Det innebär att det nu finns jämförbara data för kunskaper i matematik och naturvetenskap från 1960-talet och framåt.

Känslorna är starka när elever svarar om Förintelsen

2022-09-21
Andra världskriget och Förintelsen väcker stort intresse inom såväl historieämnet som inom kulturen. Svenskar kan mycket om det, ändå är frågan i skolans nationella prov om orsaker till Förintelsen en som många elever misslyckas med, visar en ny studie. Resultatet ställer frågan ”Vad kan vi lära av historien?” på sin spets.

Ny forskning visar - undervisning i klassrummen är ineffektiv

2022-09-02
Undervisningen i svenska högstadieklassrum är ineffektiv och lärarnas pedagogiska ledarskap har mer att önska. Det konstaterar sju forskare från Karlstads universitet i en nyutgiven bok och Michael Tengberg, redaktör för boken och professor i pedagogiskt arbete tror att forskningen kan komma att användas till undervisning.
112131450