Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Grundskola 1-6"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 8 av 57

Stora vinster hos barn som läser för nöjes skull

2023-08-30
Barn mår bra av att tidigt börja läsa för nöjes skull. Men hur bra? En brittisk studie visar att effekterna är större än man kunnat tro. "Vi blev överraskade av att se hur mycket deras hjärnor utvecklades och hur mycket bättre deras studieresultat blev", säger professor Barbara Sahakian.
Forskning och utveckling kategorier

Lektionen: Ge exempel som eleverna kan härma

2023-08-22
Här ger vi ett förslag på en lektion där du som lärare använder muntligt berättande för att inspirera och utveckla elevernas skrivande. Upplägget är skapat av läraren Karl Rylander och riktar sig främst till elever i årskurs 3. Under lektionen får klassen skriva inledningar på berättande texter som de sedan arbetar vidare med under kommande…

Play, adventure and creativity: unearthing the excitement and fun of learning

2023-06-13
The current issue presents 16 papers that explore play, fun, adventure, excitement and creativity in early childhood education in all its forms. The issue takes a broad exploration of the multitude of ways that intrinsic motivation is embedded in children’s learning and the ways in which educators can start with the embodied and emotional relationship with learning as described at the beginning of this Editorial.
Forskning och utveckling kategorier

Lågstadieelever och artificiell intelligens – unikt finlandssvenskt projekt startar

2023-06-07
Nu går startskottet för ett långsiktigt arbete kring AI-beredskap och AI-litteracitet i Svenskfinland. Under drygt ett års tid ska projektet AILIT ta reda på hur lågstadieelever uppfattar och använder tjänster som baserar sig på artificiell intelligens. Projektet är det första i sitt slag i Svenskfinland och öppnar upp för vidare forskning även inom andra åldersgrupper.

Can school closures decrease ethnic school segregation? Evidence from primary and lower secondary schools in Stockholm, Sweden

2023-05-24
Using simulation models calibrated with administrative data for all primary and lower secondary schools in Stockholm, Sweden, Selcan Mutgan and Eduardo Tapia assess the potential impact of school closure on ethnic school segregation.
178957