Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Grundskola 1-6"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 6 av 57

Forskning och utveckling kategorier

Ny utbildning ska främja trygga mötesplatser för ungdomar

18 januari
Nu startar det en skräddarsydd uppdragsutbildning för yrkesverksamma fritidsledare i Jönköpings län som länets samtliga 13 kommuners fritidsförvaltningar står bakom. Utbildningen är en av de första i sitt slag i Sverige och målet är att rusta fritidsledare för att skapa så trygga mötesplatser som möjligt för ungdomar.
Forskning och utveckling kategorier

Framtidsspaning på praktiknära forskning i förskolor och skolor

17 januari
Just nu pågår en utlysning av ULF-medel i Göteborgsregionens förskolor och skolor. ULF-forskning genomförs i samverkan mellan akademin och förskole- eller skolverksamhet. Flera av forskningsskisserna har skickats in av lärare och rektorer och kan resultera i forskningsprojekt. Vilka som beviljas medel meddelas i slutet på april 2024.

Barns förståelse av pengar och ekonomi – tematisk analys av intervjuer med barn i åldrarna 8–9 år

9 januari
Artikeln bidrar med dels en orientering kring forskning om barn och ekonomi, dels empirisk förståelse av hur barn i åldrarna 8–9 år förstår pengar och ekonomi. Den teoretiska inramningen visar på begrepp och tidigare forskning inom fältet, men också att barns eget perspektiv sällan har uppmärksammats.
Forskning och utveckling kategorier

Første skoledag – en analyse av norske barneskolers velkomstarrangement for førsteklassinger

9 januari
Første skoledag har en særegen posisjon i barns utdanningsløp. Likevel er dagen sjelden tematisert i forskningspublikasjoner. Denne artikkelen bidrar i så måte ved å undersøke det sedvanlige velkomstarrangementet for nye førsteklassinger i norske barneskoler. Det empiriske materialet er basert på observasjon av arrangementer og etterfølgende intervju med rektorer på seks barneskoler.

Tullete og alvorlige voksne: Barns fortellinger om voksnes roller i lek i barnehage og skole

9 januari
Denne artikkelen utforsker hva slags oppfatninger barn kan ha av ansattes roller i lek i norsk barnehage og skole, og hvordan disse oppfatningene kan komme til uttrykk. Med utgangspunkt i gruppeintervjuer med barn som akkurat har begynt på skolen, analyseres barns uttrykk som «lekende fortellinger». 

AI can teach math teachers how to improve student skills

2023-12-13
Students learning math from teachers who used an AI-based professional development program have shown statistically significant improvement over students whose teachers received no PD in the same period, according to researcher and assistant education professor Yasemin Copur-Gencturk of the University of Southern California.
Forskning och utveckling kategorier

Framåt för praktiknära forskning i förskola och skola

2023-12-01
I praktiknära ULF-forskning möts lärare och forskare med ett gemensamt mål – att utveckla undervisningen och utbildningen på vetenskaplig grund. ULF-avtalet ska öka samverkan mellan skolan och akademin, för att stärka skolutvecklingsarbetet. Efter en fyraårig försöksperiod ska avtalet nu bli en permanent resurs.

Hon är forskaren som vill vända blad på NO-lektionerna

2023-11-28
 I Norrköpings skolor och förskolor har skönlitteratur börjat genomsyra undervisningen i naturvetenskap och teknik. ”Läsning främjar intresset för ämnena men även inlärningen”, säger Alma Jahic Pettersson, forskare på Linköpings universitet och den som står bakom initiativet.

Blivande lärares professionella digitala kompetens

2023-11-10
Forskare vid Umeå universitet har analyserat policydokument för Grundlärarprogrammet. Fokus är att finna spår av hur professionell digital kompetens återfinns i dokumenten och därigenom skapar förutsättningar för lärarutbildare att genom sin undervisning möjliggöra för lärarstudenterna att utveckla denna kompetens.
156757