Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Grundskola 1-6"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 47 av 57

Årskurs 1-3: Svenska/Svenska som andraspråk – Skriva dikter med "heartmaps"

2019-03-04
Jessica Mellgrens elever använder "heartmaps", en visuell och konkret mall, för att hitta motivation till eget skrivande. Att utgå från en heartmap kan vara ett sätt att stötta eleverna att hitta motivation och sin egna röst, och ett sätt att komma närmare sina tankar och känslor.
Forskning och utveckling kategorier

Årskurs 4-6: Samhällskunskap – "årets julklapp"

2019-03-04
I lektionen "Årets julklapp" får eleverna fundera på hur människan och samhället utvecklas och förändras, men även hur olika innovationer och aktörer kan förändra levnadsvillkor och intressen. Uppgiften går att genomföra på många olika sätt, som individuell uppgift, par- eller gruppuppgift, eller som en klassgemensam uppgift.
Forskning och utveckling kategorier

Utvecklingen av ett lärarstöd – en prototyp för undervisning i privatekonomi (hem- och konsumentkunskap)

2019-01-31
Projektet Barn och digital ekonomi kombinerar forskning inom områden som ekonomi, digitalisering och pedagogik. Denna slutrapport är skriven av Patrik Hernwall och Inga-Lill Söderberg (pdf) och behandlar utvecklandet av en prototyp till stöd för lärare i undervisning om privatekonomi inom ramen för grundskolans hem- och konsumentkunskap (HKK), primärt årskurs 4-6.

Lärare är okritiska till entreprenöriellt lärande

2019-01-29
I styrdokumenten finns en stark förväntan på att entreprenöriellt lärande, EL, ska reformera skolan, skapa självgående elever och i förlängningen förbättra hela samhället. Men Carina Holmgren, som har utforskat en lärarroll i förändring, är kritisk.
146474857