Det har larmats om att barn och unga kan utveckla ett beroende av sina smarta mobiler och drabbas av något som kallas "popcornhjärna". Det ifrågasätts nu av flera forskare.
I Christel Nilssons tips lär sig eleverna att göra en levande bakgrund genom att försiktigt använda olika färger på penseln. Lektionen omfattar olika element som bygger upp en bild: färg, form, linje, yta samt för- och bakgrund.
I denna lektion inskickad av Katarina Törnvall får eleverna använda olika pennor och kombinera former och färger med "zentangle", en form av konstverk som bygger på att skapa mönster, upprepa dem och sätta samman dem. Ett slags klotter.
Jessica Mellgrens elever använder "heartmaps", en visuell och konkret mall, för att hitta motivation till eget skrivande. Att utgå från en heartmap kan vara ett sätt att stötta eleverna att hitta motivation och sin egna röst, och ett sätt att komma närmare sina tankar och känslor.
I lektionen "Årets julklapp" får eleverna fundera på hur människan och samhället utvecklas och förändras, men även hur olika innovationer och aktörer kan förändra levnadsvillkor och intressen. Uppgiften går att genomföra på många olika sätt, som individuell uppgift, par- eller gruppuppgift, eller som en klassgemensam uppgift.
”Dagens mini-lektioner” med tillhörande utmanande diskussion är ett återkommande inslag i Kerstin Dahlins undervisning. Dagens mini är en variant av "grej of the day".
Specialpedagogiska skolmyndigheten betalar ut bidrag för utvecklingsprojekt till skolor och förskolor – under 2019 kommer myndigheten att betala ut 88 miljoner kronor till 134 olika utvecklingsprojekt.
Detta lektionstips syftar till att stimulera elevernas skrivande och lämpar sig väl att genomföra i slutet av året, men fungerar egentligen när som helst. Det går ju att blicka tillbaka till senaste veckan, månaden och halvåret, skriver Marita Elg, Borås.
Lotta Lundberg tipsar om hur eleverna under lekfulla former får formulera, beskriva, argumentera och ställa frågor med Conversation cards. Det är ett enkelt sätt att få igång elevernas motivation att prata engelska.
Att skapa färgstarka träd med olika tekniker: vattenfärg och siluetter med tusch. Uppgiften är enkel, men går ändå att utveckla. Eleverna kan blanda färger, variera trädens storlek och låta lövverken få olika nyanser. Lektionstips av Sonja Stankovich, Jönköping.
Projektet Barn och digital ekonomi kombinerar forskning inom områden som ekonomi, digitalisering och pedagogik. Denna slutrapport är skriven av Patrik Hernwall och Inga-Lill Söderberg (pdf) och behandlar utvecklandet av en prototyp till stöd för lärare i undervisning om privatekonomi inom ramen för grundskolans hem- och konsumentkunskap (HKK), primärt årskurs 4-6.