Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Grundskola 1-6"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 43 av 57

De effektiva – om varför välfärdens medarbetare går sönder

2019-06-13
I dagarna ger Tankesmedjan Balans ut sin bok “De effektiva”. "Kanske är det istället dags att göra motstånd mot effektiviseringsmantrat och den ideologiska föreställningen att det går att göra förskolans och skolans verksamhet ständigt bättre men billigare", skriver Marcus Larsson som tillsammans med Åsa Plesner driver Tankesmedjan Balans.

Läroboken och det diskursiva skrivandet: genrer, textaktiviteter och medierande redskap i läromedel för årskurs 1 till 3

2019-06-11
I artikeln undersöks hur det diskursiva skrivandet beskrivs i termer av genrer och textaktiviteter samt vilka medierande redskap för att skriva diskursiva texter som förekommer i läromedlens skrivuppgifter. Analysen visar att det saknas systematik i beskrivningen av diskursivt skrivande och att det inte finns något gemensamt vedertaget sätt att beskriva detta skrivande på.

Psykologistudie: Olika beteendeproblem kräver olika insatser

2019-06-03
Unga med beteendeproblem har svårigheter inte bara med inlärning, utan även socialt, i skolan. Ökad kunskap och tidiga interventioner kan minska risken för att de hamnar i negativa spiraler senare i livet, visar en ny studie.
142434457