Flera småländska orter har ett stort behov av lärare. Det är anledningen till att Linköpings universitet nu startar ett nytt grundlärarprogram i Västervik, med inriktning mot arbete i fritidshem. Tanken är att studenterna ska gå direkt ut i arbete.
Att ha en didaktisk medvetenhet om kommunikationsformer och kommunikativa resurser ökar förutsättningarna för läraren att på förhand veta hur och på vilket sätt eleven bäst kan mötas. Det visar Joakim Andersson som studerat olika kommunikationsformer i slöjdundervisningen.
Som ett led i Johannesskolans språkutvecklande arbete har författaren Anja Gatu besökt skolan under hösten. Förutom att hon har haft workshops och författarsamtal med hela lågstadiet menar också läraren Mariann Mattsson att det är viktigt att få in andra vuxna inom skolans väggar som inspiration för eleverna: "Det är ofta såna här möten man kommer ihåg…
Sedan den 1 juli får bara legitimerade lärare undervisa på fritidshemmet. Forskarna hoppas att det ska ge fritidslärarna ökad status och höja kvaliteten.
Varje år sedan 2005 har resultat från utbildningsvetenskaplig forskning sammanfattats inom ramen för Resultatdialog. Samtliga projekt har finansierats av Vetenskapsrådet. De 28 projekt som presenteras i Resultatdialog 2019 involverar runt 120 forskare från ett 20-tal lärosäten. Tillsammans visar de den stora spännvidden inom utbildningsvetenskap.
I Poddagogen #2 intervjuas forskaren Per Nordén om sin avhandling "Regnbågsungar. Familj, utbildning, fritid". Samtalet handlar om regnbågsungar, samt de problem, sociala konflikter och maktrelationer som de upplever.
Inför FN:s klimatkonferens i Madrid hålls ”Skolstrejk för klimatet” samt globala manifestationer i regi av klimatrörelsen ”Fridays for future”. En studie vid Jönköping University visar att svenska lärare är splittrade i synen på om elever ska ges ledigt eller ej för klimatstrejkandet.
Ny forskning från Umeå universitet visar att mångkulturella skolor minskar ungdomarnas fördomar och skyddar dem från påverkan av föräldrarnas potentiella fördomar.
Hur förstår och beskriver lärare i fritidshem, förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 förutsättningarna för samverkan? Detta är utgångspunkten för Lina Lagos och Helene Elvstrands artikel som bygger på ett pågående forsknings- och utvecklingsprojekt om samverkan i skolans tidiga år.
The use of science to inform learning and development can have profound results for children, particularly those in their first few years of life. So say the experts—among them Randa Grob-Zakhary, a resident of Switzerland who holds doctoral degrees in neuroscience and medicine from Johns Hopkins University.