Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Funktionsnedsättning"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 17 av 17

Forskning och utveckling kategorier

Bristande tillgång till läromedel för elever med funktionsnedsättning

2018-02-02
Många elever och studerande med funktionsnedsättning får inte de tillgängliga läromedel och den tillgängliga kurslitteratur som de behöver, vilket hindrar dem från att få en likvärdig utbildning. Det visar en översyn som idag överlämnas till regeringen från Myndigheten för tillgängliga medier och Specialpedagogiska skolmyndigheten.

Ger nycklar till förståelse

2018-01-30
Det här är en praktisk handbok som lyfter fram begreppet tydliggörande pedagogik. Tydliggörande pedagogik syftar till att göra händelser, handlingar och situationer begripliga och hanterbara. För att inte funktionsnedsättningar ska bli ett funktionshinder kan vi ta hjälp av olika anpassningsnycklar, som låser upp hinder som uppstår i lärmiljöer och lärsituationer för elever med autism och…
Forskning och utveckling kategorier

Organisationer bemöter personer med utvecklingsstörning olika

2017-11-28
Blir en individ med utvecklingsstörning bemött på samma sätt om denne är elev i skolan, patient inom sjukvården eller klient inom socialtjänsten? Nej, sannolikt inte, säger Jens Ineland som är docent i specialpedagogik. De organisatoriska förutsättningarna för det vardagliga arbetet varierar, vilket påverkar förhållningssätt och handlingsmönster.
1 16 17